بارها پیش می آید که متوجه می شویم یکی از آشنایان ما کرونا گرفته است. خبر ممکن است در مورد یک کرونای خفیف بوده باشد و یا این که آن شخص به سرعت متوجه شده کرونا دارد و در مراحل اولیه آن است. در این صورت فرد کرونایی باید قرنطینه شود و کارهایی را انجام دهد تا زودتر حالش خوب شود. در این مطلب به بررس و معرفی بیشتر این موارد خواهیم پرداخت. اگر شما نیز با شخصی که کرونا داشته ملاقات کرده اید بهتر است تست بدهید. انجام آزمایشات اولیه که معمولا تست بزاقی از بینی است می تواند نشان دهد که در حال حاضر کرونایی شده اید یا خیر. دقت کنید که اگر شخص کرونایی به تازگی نزدیکی شما بوده است حتی اگر علائمی هم ندارید باید آزمایش بدهید. در خیلی از موارد ممکن است کرونایی شده باشید. اما چون هنوز در مراحل اول آن هستید هیچ علائمی ندارید. اقدامات زیر کمک می کند کرونا را در همان مرحله اولیه شکست دهید.

 

مرخصی و ماندن در خانه

اگر شاغل هستید فکر این که کار کنید را از سر بیرون کنید. در هیچ صورت نباید با فرد دیگری ملاقات حضوری داشته باشید. چرا که ممکن است ملاقات شما باعث انتقال ویروس به او باشد. پس مرخصی بگیرید و مدتی را در خانه بمانید و استراحت کنید. سلامتی اولویت اول است و از همه چیز مهم تر است.

 

اطلاع دادن به اطرافیان

یکی از مهم ترین کارهایی که باید انجام بدهید این است که به همه کسانی که به تازگی شما را دیده اند و یا در نزدیکی شما بوده اند خبر بدهید که تست کرونای شما مثبت بوده است. آن ها را نترسانید. اما از آنان بخواهید که آزمایش بدهند تا در صورتی که مثل شما درگیر شده اند زودتر درمان را شروع کنند تا شانس بهبودی افزایش پیدا کند. دقت کنید که اصلا کرونا خجالت ندارد و با پنهان کردن آن باعث نشوید فردی دیر متوجه شود از شما کرونا گرفته است. چرا که تشخیص دیر ممکن است باعث شود کار از کار بگذرد یا درمان سخت تر شود.

 

ماندن در اتاق و دوری از سایرین در خانه

بهتر است تا زمانی که خوب نشده اید از افراد خانواده دورتر باشید. ماندن در اتاقی مجزا توصیه می شود. اما اگر نمی توانید حتما و حتما در خانه از ماسک استفاده کنید. بهتر است به جای ماسکهای معمولی از یک ماسک سه بعدی استفاده کنید تا با فیلتراسیون بالاترش خطر را از دیگران دورتر کند. سعی کنید فاصله زیادی با دیگران داشته باشید. بهتر است آنها هم ماسک داشته باشند. اگر می توانید حتما پنجره را باز کنید تا گردش هوا در محیطی که حضور دارید به خوبی برقرار شود.

 

بهتر است ظروف غذای جدا داشته باشید

ترجیحا فرد کرونایی باید ظرف های غذایش را از دیگران جدا کند. چرا که ظرف های غذا به طور مستقیم با دهان و دست او در تماس هستند. قاشق و چنگال و کارد و بشقاب و ظرف هایی که او استفاده می کند پس از استفاده شدن به دقت و به خوبی شسته شوند. دیگران به هیچ عنوان از این ظرف ها استفاده نکنند. این ظرف ها را در جای دیگری قرار دهید تا به اشتباه از آن ها استفاده نگردد.

 

غذاهای پر از پروتئین و مقوی تر استفاده گردد

خوردن غذاهای پر از پروتئین مثل گوشت پخته شده و یا جوجه کباب کمک زیادی می کند که سیستم ایمنی بدن شما قوی تر باشد. در این صورت می توانید راحت تر با کرونا جنگیده و پیروز این میدان باشید. یک برنامه غذایی خوب و پر از پروتئین و کالری های مفید استفاده کنید. سوپ مرغ و آش و غذاهای این چنینی نیز می توانند به شما قوای جسمی بهتری بدهند. در این مدت به هیچ عنوان سراغ غذاهای سرخ شده و فست فود ها نروید. نوشابه و نوشیدنی های مضر را کنار بگذارید و از سالاد و سبزی در کنار غذا استفاده نمایید.

 

میوه ها را فراموش نکنید

یکی از منابعی که بدن برای جنگ و مقلوب کردن ویروس نیاز دارد ویتامین است. از مهم ترین منابع طبیعی ویتامین ها نیز میوه ها هستند. در هر میوه مواد و ویتامین هایی نیاز دارد که برای بدن مفید هستند. ویتامین سی نیز از مهم ترین ویتامین هاست و بدن را قوی تر می کند. در سیب و پرتقال و... مقدار زیادی ویتامین سی وجود دارد. هویج نیز پر از ویتامین سی است. نوشیدن روزانه آب هویج کمک می کند تا زودتر بهبودی خود را به دست بیاورید و دوباره شاداب و سرحال شوید.

 

ضدعفونی کردن دستشویی و حمام

پس از این که فردی که به کرونا مبتلاست از سرویس بهداشت و حمام استفاده کرده است تهویه روشن بماند. تمامی سطوح مورد تماس او ضدعفونی گردند. در ظرفی مثل آفتابه مقداری وایتکس یا ضدعفونی کننده مخصوص دستشویی بریزید. پس از استفاده از سرویس بهداشتی مقداری از آن را روی سنگ دستشویی بریزید.

 

عدم انجام تحرکات زیاد

بهتر است در این مدت ورزش و کارهایی که شما را خیلی خسته می کند و انرژی تان را کمتر می کند انجام ندهید. به طور مثال ورزش های خیلی سنگین مثل بدن سازی را کنار بگذراید. با این انرژی نیاز دارید. هر کاری که باعث شود خسته شوید و یا به نفس نفس بیفتید برای شما مضر خواهد بود.

 

موسیقی شاد و کارهای فرح بخش

بهتر است در این مدت کمی به خودتان انرژی بدهید. داشتن روحیه ای شاد و سرزنده به بدن کمک می کند تا بهتر در جنگ با یک بیماری مثل کرونا پیروز بشود. به طور مثال گوش دادن به موسیقی های شاد و انرژی بخش می تواند شما را سرحال بیاورد. کتاب بخوانید و کمی مطالعه داشته باشید. اگر به حل کردن جدول علاقه مند هستید از دیگران بخواهید برای شما تهیه نمایند. خودتان را با سرگرمی هایی که دوست دارید سرگرم کنید تا زمان نیز بهتر و زیباتر بگذرد.