ماسکها از مهم ترین ابزار های ایمنی هستند. ماسکها می توانند در مواقع مختلف کارهای زیادی را انجام دهند. برخی از ماسکها یکبار مصرف و برخی شخصی هستند. در این مطلب می خواهیم برخی از مدل های ساده و تخصصی این محصولات را به شما معرفی کنیم.

 

ماسک سه لایه

این مدل ساده ترین و عمومی ترین در دسته این محصولات هست. حتی از نام این ماسکها هم می شود حدس زد که چه ساختار لایه هایی دارند. از سه لایه که همه هم یکبار مصرف هستند ساخته شده اند. در واقع این ماسک ها شخصی و یکبار مصرف هستند. به این معنی که پس از استفاده توسط هر شخص و پس از یک بار باید آن ها را دور انداخت. در دوره کرونا خیلی از ما تجربه استفاده از این ماسکهای مهم را پیدا کردیم. برای بدنه این ماسکها از دو لایه اسپان باند و یکی لایه دیگر به نام ملت بلون استفاده می کنند. اصلی ترین قسمت و لایه ای که در این مدل ماسکها به کار می رود لایه ملت بلونشان است که می تواند ویروس و گروه وسیع میکروارگانسیم ها را به خوبی فیلتر نماید. این ماسک ها یک فیکسر بینی هم دارند که باعث بهتر ایستادن و کارکرد بهترشان می شود. برای معاینه و... و حتی برای استفاده های عمومی می توان از این ماسکها استفاده کرد.

 

ماسک های سه بعدی

این ماسکها نیز مثل سه لایه ها یک بار مصرف هستند. اما لایه ها در آن ها معمولا بیشتر است. دو تا سه لایه ملت بلون و دو لایه اسپان باند در آن ها به کار می رود. از نظر فیلتراسیون بهتر از سه لایه ها هستند. زیبایی بیشتری هم روی چهره دارند. این ماسکها را نیز در دوره کرونا بسیار دیدیم و استفاده کردیم. بسیاری از پرستاران و پرسنل بیمارستان از این ماسکها در زمان کارشان استفاده می کنند. به این دلیل که راحت تر است و فیلتر بهتری هم دارد. فاصله ای که در این ماسکها با دهان ایجاد می شود به صحبت کردن راحت تر کمک می کند.

 

ماسک لارنژیال

این مدل ماسکها جزو تخصصی ها هستند. شاید خیلی از عموم مردم هرگز نام این ماسکها را هم نشنیده باشند. Larengial Mask یکی از ماسکهای تخصصی بیهوشی است. یکی از ماسکهای جالبی که در بسیاری از عمل های جراحی که در آن بیمار باید مدت زمانی نسبتا طولانی بیهوش بماند مورد استفاده قرار می گیرد. این ماسکها در سایزهای مختلفی وجود دارند. با توجه به وزن بیمار پزشک از سایز مناسب استفاده می کند. این ماسکها تنها باید توسط پزشک برای بیمار جای گذاری شوند. نحوه درست استفاده از آن ها بسیار مهم است. این ماسکها را می توان به دستگاه های مهم پزشکی متصل نمود. و سپس پزشک می تواند علائم حیاتی و تنفس بیمار را در زمان بیهوش بودن به خوبی کنترل نماید.

 

ماسک بیهوشی

این ماسکها برای بیهوش کردن بیمار استفاده می شوند. ماسکهایی با صفحه گرد که بر روی دهان و بینی قرار می گیرند. از طرف دیگر به کپسول های حاوی مواد بیهوشی متصل می شوند. سپس از طریق تنفس بیمار بیهوش می شود. این ماسکها نیز در سایز ها و اندازه های مختلفی وجود دارند و مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از ماسکهایی که در بیمارستان ها بسیار مورد نیاز است همین ماسکهای بیهوشی است. سایز های مختلف همیشه باید در بیمارستان ها از این ماسکها باشد. پزشک با توجه به شرایط فیزیکی هر بیمار تشخیص می دهد که از کدام سایز از این ماسکها استفاده نماید. این ماسکها هم در مدل های یکبار مصرف و هم در مدل های غیر یکبار مصرف وجود دارند.

 

ونچوری

این ماسکها در زمان استفاده از کپسول های اکسیژن استفاده می شوند. کسانی که مشکلات تنفسی مثل آسم دارند تجربه استفاده از این ماسکها را داشته اند. این ماسکها شخصی هستند اما یکبار مصرف نیستند و می شود مدت زمان مشخصی (با توجه به کیفیت ساخت آن ها) از آن ها استفاده کرد. این ماسکها بر روی دهان و بینی قرار داده می شوند. از طریق یک لوله نیز به کپسول های اکسیژن وصل می شوند. سپس بیمار با تنفس می تواند از اکسیژن خوب تنفس نماید.

 

ماسک های دهان به دهان

از این ماسکها برای تنفس مصنوعی استفاده می شود. بسیاری از نجات غریق ها این ماسکها را دارند و در زمان لزوم از آن ها استفاده می کنند. این ماسکها بهداشت لازم در زمان اکسیژن رسانی دهان به دهان را برقرار می کنند. علاوه بر این که اکسیژن رسانی و کیفیت اکسیژن رسانی را نیز بهتر می کنند.

 

ماسکهای نبولایزر

از این ماسکها برای استفاده و متصل کردن به دستگاه های نبولایزر استفاده می شود. روی دهان و بینی فرد قرار می گیرد و دارو را بصورت اسپری به راه های تنفسی انتقال می دهد که این امر تاثیر دارو را به حداکثر می رساند.  قابلیت اتصال و جداشدن سریع است که فرآیند پر کردن مجدد دارو را سرعت می بخشد.  این ماسکها را نیز باید در دسته ماسکهای تخصصی تر جای داد. چرا که تنها در شرایط خاصی استفاده می شوند. این ماسکها نیز جزو ماسکهایی هستند که همیشه در بیمارستان ها وجود دارند و از آن ها استفاده می شود.